الأحد، 1 فبراير 2015

يوم نامت الأسود في دنيا القرود

قالوا لما الموجه تعلى عليكم سيبوهم هيجي يوم و يناموا
لما تنام الأسود اضربوهم وهما نايمين هو ده الحل الوحيد اعملوا نفسكم بتحرسوهم وهما نايمين في ميدان القرود بس خدوا بالكم لازم يكونوا مجهدين اووي من التعب اللي عملوه وقت الموجه بس الأول وقبل ضرب الأسود لازم تربطوا القرود بشجرة الموز علشان يتلهوا في الموز اللي بيحبوه بعد ما جوعناهم تاني علشان نقدر نعمل شغلنا واحنا مطمنين.
وياريت تجيبوا أسد من الأسود الهزيلة تربطوه بشجرة الموز بالليل وتحطوا في بقه كام موزه علشان القرود لما تصحى الصبح تصدق أنه كان بيسرق أكلهم مش زي ما بيدعي هو والأسود أخواته أنه حامي الحمى.
هاتوا شوية قرود في يوم هوا شديد وخبوهم جوه الكهف القريب من النخلة العالية اللي الهوا بيحرك شواشيها شمال ويمين وقولولهم شايفين احنا في خطر ازاي ولولانا كان الريح الخارجي ضيعكم زي ما ضيع نحل كتير.
وبعدين خلوا شوية القرود دول يروحوا يحكوا لأصحابهم عن النخلة العالية والهوا الشديد وازاي أننا بنحميهم من الأعداء،أمال ايه ماهو لازم شوية كلام يطلع من قرود لقرود علشان الكلام يكون مقنع مش كل حاجه احنا بس اللي نقولها.
تاني يوم بالليل وبعد ما القرود تنام دمروا كل شجر الموز علشان القرود تجوع.. الجوع هو بس الطريقة اللي تخلي القرود تسمع الكلام وتتلهي في لقمة العيش.
بس الجوع للقرد لوحده مينفعش لو جاعوا اكلوهم في أول يوم طلع نخل كتير وجنسنج علشان المزاج يعلى ويخلفوا عيال كتير ماهو الجوع مع الجنس والكيف احلى مصلحة للقرود دوامه وهيغرقوا فيها وقلبهم هيوجعهم أكتر يعيالهم الجعانين وكمان الفقر يزيد.
وعلشان نضمن نكون في أمان استمروا في تعليم القرود أي كلام حتى لو ورق الباذنجان المهم يكون أي كلام وخلاص لأن الجهل مهم لينا اكيد.
قولوا للترزية بتوعنا في الضلمة يفصلولنا كام طقم يشبه شكل الأسود علشان كل ساعة والتانية نلبسه لواحد مننا ونخليه يقتل قرد ونقول شوفوا الأسود بتقتلكم اهوه يعني الخطر خارجي وداخلي بس متخافوش احنا هنحميكم.
القرد اللي يعيى ويتصاب بمرض حتى لو بسيط سيبويه يموت ولو حد اتفزلك وسألك ليه معلجتوش القرد قولوهم حاولنا لكن انتوا عارفين مستوى الصحة متدني علشان الايد قصيرة رغم أن العين بصيرة اتبرعوا واحنا نظبطكم بس اوعوا تنسوا القرد اللي قال كدة خطر على أمننا القومي لأنه لسه بيفهم احبسوه في البير الغويط وقولوا لاخواته أكله الديب الخبيث.
ولو سألتونا لما ندمر شجر الموز نأكل القرود منين هنقولكم متخافوش هنستورد أكلنا من بره بس الأول لازم كل قرد عينا له جراية ميري يتبرع بجزء من جرايته علشان نقدر نشتري أكلنا.
لازم بين كل فترة والتانية تاخدوهم وتفرجوهم على بيوتنا الفخمة اللي بنيناها من دمهم وقولولهم شايفين اقتصادنا بقى عالي ازاي بفضل جهودكم ولسه كمان بس شدوا حيلكم معانا كمان وكمان.
خلونا على كده وانا متأكد أننا هننجح ماهي نجحت من قبل في مئات السنين اللي فاتت وهتنجح بأمر الله وعونه للأبد بس ادعوا ربنا يعينا على فعل الخير.
عن الضباع أتحدث في غابة القرود الهبلة
يوم ان نامت الأسود.
سرقوا ثورتنا يا ‫#‏شيماء‬
سرقوا ثورتنا يا ‫#‏سندس‬
وفقي فكري

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق